Relevant informasjon om Kristiansand!

Kristiansandguiden.no

Tømmerrenna i Vennesla

En unik vandring gjennom norsk industrihistorie

Bare en drøy halvtime fra Kristiansand sentrum ligger en av Sørlandets mest populære og unike turopplevelser. Tømmerrenna i Vennesla tar deg med på en reise tilbake i tid, der du bokstavelig talt går i fotsporene til norsk skogbrukshistorie. Med sine fire kilometer og spektakulære ingeniørkunst gjennom tunneler og over hengebroer, tilbyr denne turen en opplevelse du ikke finner maken til andre steder i Norge.

Norges eneste og lengste tømmerrenne

Steinsfoss Tømmerrenne er den eneste gjenværende tømmerrenna i sitt slag i hele Norge, og med sine fire kilometer også den lengste. Det som gjør denne renna spesiell, er ikke bare lengden, men også den imponerende ingeniørkunsten som ligger bak byggverket.

Renna strekker seg fra demningen ved Beihølen og ned til Steinsfoss kraftverk, og følger elva Otra gjennom et av de mest naturskjønne områdene på Sørlandet. Underveis passerer du to hengebroer på henholdsvis 100 og 120 meter, samt en 100 meter lang tunnel gjennom berget. Dette er ikke bare en tur - det er en opplevelse som kombinerer natur, historie og litt spenning.

Historien bak byggverket

Tømmerrenna ble bygget mellom 1952 og 1957, og historien bak den er både praktisk og fascinerende. Da Steinsfoss kraftstasjon ble ferdigbygget i 1957, førte kraftproduksjonen til at vannstanden i Otra mellom Beihølen og Steinsfoss ble for lav til å fløte tømmer på tradisjonelt vis.

Venneslagutten Sigurd Aas hadde tømmerrenna som diplomoppgave ved NTH (nå NTNU) i Trondheim. Han prosjekterte, kostnadsberegnet og var byggeleder for hele prosjektet. Byggekostnadene kom på rundt én million kroner, noe som var en betydelig sum på 1950-tallet.

Det var Fellesfløtningen i Otra som sto for selve byggarbeidene. Pilarene er laget av stål, og faktisk gamle jernbaneskinner fra Setesdalsbanen. Byggearbeidene foregikk kun i sommerhalvåret, og det tok hele fem år å ferdigstille renna.

Tømmerrenna var i aktiv bruk fra vinteren 1958/59 frem til slutten av 1970-tallet. Den siste tømmerstokken som ble fløtet i renna er ikke sikkert dokumentert, men antakelig skjedde det i 1976 eller 1977. Da lastebiler overtok transporten av tømmer, ble denne unike delen av norsk industrihistorie lagt ned.

Fra industrianlegg til turistattraksjon

I 1984 overtok Stiftelsen Steinsfoss Tømmerrenne anlegget vederlagsfritt fra kraftverket. Som kompensasjon for rivingskostnadene mottok stiftelsen 800 000 kroner, som skulle brukes til vedlikehold av renna. Dette fondet har vært grunnlaget for den omfattende restaureringen som har gjort tømmerrenna til den turistattraksjonen den er i dag.

I dag besøker over 50 000 mennesker tømmerrenna hvert år. Den har blitt kåret til Venneslas fineste turområde av bygdas innbyggere, og er blitt en ekte attraksjon som trekker turister fra hele Europa.

Hva kan du oppleve på turen?

Turen i tømmerrenna er perfekt tilpasset for hele familien. Med minimal stigning og en godt vedlikeholdt sti direkte i selve renna, er den lettgått for de fleste. Turen tar omkring to timer tur-retur og byr på varierte opplevelser underveis.

De to hengebroene er høydepunkter som gir deg en unik opplevelse av å krysse Otra på tømmertransportens egne vilkår. Tunnelen på 100 meter kan være spennende for små barn, så husk å ta med lommelykt hvis du vil ha full oversikt.

Langs renna finner du flere rasteplasser, inkludert den populære "Balkongen" hvor du kan nyte utsikten over elva Otra. Området byr også på jettegryter og andre geologiske formasjoner som er interessante å studere.

Avstikkere og tilleggsopplevelser

Paulen Gård ligger strategisk plassert ved tømmerrenna og er i dag overtatt av speiderne i Vennesla. Her kan du ta en pause og på søndager kjøpe vafler, kaffe og saft i kiosken. Dette er et populært stopp som gir turen en ekstra sosial dimensjon.

Et annet interessant avstikker er til den nedlagte Kringsjå kraftstasjon. Denne kraftstasjonen ble bygget ved elva Otra like før 1900 av handelsmenn fra Kristiansand. Stasjonen var i drift frem til 1957, og ruinene og kulturminnene fra dette lille industrisamfunnet er fascinerende å utforske.

Kringsjå hadde sitt eget samfunn med egen skole som ble tatt i bruk i 1916. I dag består området av mange kulturminner, ruiner og rester av aktiviteten rundt kraftstasjonen som gir et innblikk i hvordan et mindre industrisamfunn fungerte for over 100 år siden.

Kombinasjon med Setesdalsbanen

En av de mest populære måtene å oppleve tømmerrenna på er å kombinere den med en tur på Setesdalsbanen. Denne museumsjernbanen går parallelt med deler av tømmerrenna og skaper en unik opplevelse hvor du kan kombinere to historiske transportformer.

Du kan ta Setesdalsbanen fra Grovane Stasjon til Røyknes, med en pause på cirka 45 minutter på Røyknes hvor kafeen er åpen. På returen kan du gå av i Beihøldalen og gå hele tømmerrenna (4 km), eller gå av på Paulen og gå den siste delen (cirka 1 km). Gi beskjed til konduktøren i toget om hvor du ønsker å gå av.

Ved enden av tømmerrenna er det cirka 1,5 km å gå på veien for å komme ned til Grovane stasjon hvor bilen din står parkert. Setesdalsbanen kjører fra begynnelsen av juni til slutten av august. Les mer om Setesdalsbanen og kombinerte turer på denne lenken.

Praktisk informasjon og tilgjengelighet

Tømmerrenna er åpen hele året og er gratis å besøke. Parkeringsplassene ved Steinsfoss kraftverk er også gratis, men det anbefales å være tidlig ute, spesielt i sommersesongen, da dette er en svært populær attraksjon.

Turen er svært lettgått og egnet for barn i alle aldre. Du går stort sett direkte i tømmerrenna selv, noe som gjør den unik sammenlignet med vanlige skogsstier. Husk å ta med mat og drikke, og kle deg etter vær og vind. Det kan være kjølig i tunnelen og fuktig nær elva.

De første tre kilometerne av renna er godt vedlikeholdt og trygg å gå i. Den siste kilometeren er stengt for allmennheten på grunn av hull og manglende vedlikehold, men det arbeides med planer for å åpne også denne delen i fremtiden.

Tilgjengelighet og parkering

Turen er dessverre ikke tilgjengelig for rullestol på grunn av terreng og hengebroer. Den er heller ikke egnet for barnevogn på grunn av trinn og uneven underlag i renna.

Det anbefales joggesko eller tursko avhengig av vær. Om vinteren kan det være glatt, så brodder kan være nødvendig under dårlige forhold.

Veiledning til tømmerrenna

Fra Kristiansand: Følg Torridalsveien og Fv405 mot Vennesla. Kjør forbi Vennesla sentrum og videre på Fv405 til Kringsjåvegen. Det er skiltet mot Steinsfoss og Tømmerrenna. Følg Steinsfossvegen langs Setesdalsbanen, og broa går over Venneslafjorden. Det er flere parkeringsmuligheter nær broa.

Med kollektivtransport: Du kan ta buss nummer 31 som går hver time fra Kristiansand til Grovane. Denne bussen passerer også Vennesla stasjon på Sørlandsbanen hvor alle Vy sine tog stopper.

Du finner tømmerrenna her på Google Maps.

Kulturlandskap og naturopplevelser

Tømmerrenna går gjennom Knudansheia naturreservat i Iveland kommune, noe som gir den ekstra verdi som naturopplevelse. Sammen med Setesdalsbanen og den eldre kraftutbyggingen i vassdraget utgjør tømmerrenna et enestående kulturlandskap i Otra i dag.

Området byr på rik fugle- og planteliv, og du kan være heldig å se rev, rådyr og annet vilt. Om sommeren er det rike bærmuligheter, spesielt blåbær, selv om de ligger noe utilgjengelig utenfor selve tømmerrenna.

Elva Otra som følger tømmerrenna er mektig og vakker, og lydbildet av rennende vann følger deg hele veien. Ved Steinsfoss kraftverk kan du se det imponerende fossefallet hvor overskuddsvannet fra kraftproduksjonen fosser ut fra bergveggen.

Tips for det perfekte besøket

For å få mest mulig ut av turen, planlegg gjerne å bruke en halv dag. Ta med niste og kaffe, og nyt en av rasteplassene underveis. Hvis du kommer på en søndag, kan du kjøpe vafler hos speiderne på Paulen Gård.

Er du interessert i fotografering, byr tømmerrenna på mange flotte motiver. Hengebroene, tunnelen og utsikten over Otra gir mange muligheter for unike bilder. Kombinert med det historiske damptoget på Setesdalsbanen kan du få bilder som virkelig forteller historien om norsk transport og industri.

Tømmerrenna i Vennesla er mer enn bare en tur - det er en reise gjennom norsk industrihistorie som har blitt til en av Sørlandets mest populære naturopplevelser. Kombinasjonen av spektakulær ingeniørkunst, vakker natur og rik historie gjør den til et must for alle som ferierier i Kristiansand-området eller bor fast på Sørlandet.

 


Copyrighted content. All Rights Reserved.