Relevant informasjon om Kristiansand!

Kristiansandguiden.no

Reise kollektivt i Kristiansand

De mindre bydelene og utkantområdene har dessverre ikke like god dekning. Her går bussene sjeldnere, og mange innbyggere i disse områdene opplever at tilbudet ikke dekker deres behov godt nok. Dette har ført til at mange i disse områdene er mer avhengige av privatbil for daglige gjøremål.

Busselskapet har de siste årene møtt økonomiske utfordringer som har ført til enkelte kutt i rutetilbudet. Likevel har de klart å opprettholde et funksjonelt nettverk som dekker de fleste områdene i byen, om enn med varierende frekvens.

Kristiansand lufthavn Kjevik

Flyplassen på Kjevik ligger øst for Kristiansand sentrum, rett ved Hamresanden, og er regionens eneste sivile lufthavn. Med rundt 800 000 reisende årlig regnes den som en mellomstor norsk flyplass. Plasseringen gjør den til et naturlig valg for reisende fra hele Agder-fylkene.

Fra Kjevik går det daglige avganger til de største norske byene. Oslo-ruten er spesielt godt betjent med flere avganger hver dag, noe som gjør det enkelt å komme seg videre til internasjonale destinasjoner. Det går også direkteruter til Stavanger, Bergen og Trondheim. For dem som skal videre ut i Europa, finnes det direkteruter til Amsterdam og København som fungerer som et viktig knutepunkt for videre reiser.

I sommerhalvåret utvides rutetilbudet betydelig med charterflygninger til populære feriedestinasjoner. Gran Canaria, Mallorca og flere byer i Tyrkia er blant destinasjonene som betjenes direkte fra Kjevik i høysesongen. Dette gjør det enkelt for sørlendinger å komme seg på sydenferie uten å måtte reise via Oslo først.

Transporten mellom flyplassen og Kristiansand sentrum går hovedsakelig med flybussen som korresponderer med de fleste ankomster og avganger. Turen tar cirka 20 minutter og stopper ved flere hoteller i sentrum samt ved rutebilstasjonen.

Sykkel som transportmiddel

Kristiansand har satset betydelig på sykkelvennlig infrastruktur de siste årene. Byen har et godt utbygd nettverk av sykkelstier som knytter sammen boligområder, sentrum og arbeidsplasser. Dette gjør sykkelen til et reelt alternativ for mange, spesielt i sommerhalvåret når været er på sitt beste.

Kommunen har vært aktiv i å fremme sykling gjennom ulike kampanjer. "Sykle til jobben"-aksjonen har fått mange til å prøve sykkelen som transportmiddel, og flere har blitt værende ved denne vanen også etter kampanjeperioden. Langs de mest brukte sykkelrutene har det blitt etablert servicepunkter hvor syklister kan pumpe dekk og utføre enkel vedlikehold.

Terrenget i Kristiansand kan være utfordrende enkelte steder med bratte bakker, men de fleste hovedrutene er lagt slik at stigningen blir overkommelig for de fleste. Elektriske sykler har også blitt mer populære og gjør det lettere å takle bakkene i byen.

Bil og parkering

Mange innbyggere i Kristiansand er fortsatt avhengige av bil i hverdagen, spesielt de som bor i områder med begrenset kollektivtilbud. Veinettet i byen er generelt godt utbygd, men som i de fleste byer kan det oppstå køer i rushtiden, særlig på innfartsveiene og gjennom sentrum.

Parkeringsmulighetene i sentrum består av både gateparkering og parkeringshus. Prisene varierer, men er generelt høyere i de mest sentrale områdene. Flere av kjøpesentrene tilbyr gratis parkering de første timene, noe som gjør dem populære for handel og ærend.

Dessverre har bompengehysteriet også nådd Kristiansand, og det er vanskelig å kjøre bil i byen uten å kjøre gjennom noen bomstasjoner.

Båt og ferge

Kristiansands plassering ved kysten gjør sjøtransport til en naturlig del av transportbildet. Havnen tar imot både cruiseskip og ferger, med daglige avganger til Danmark gjennom hele året. Color Line og Fjord Line betjener ruten til danske havner, og dette er en populær måte å reise til kontinentet på for både turister og lokalbefolkning.

I skjærgården utenfor Kristiansand går det også lokalbåter som betjener øyene. Dette tilbudet er spesielt viktig for fastboende på øyene, men brukes også av turister og hyttefolk i sommerhalvåret. Båtrutene korresponderer med bussrutene på fastlandet, noe som gjør det mulig å reise kollektivt helt ut i skjærgården.

For de som har egen båt, finnes det flere marinaer og gjestehavner både i sentrum og i områdene rundt byen. Disse fylles opp i sommersesongen når båtturismen er på sitt høyeste, og Kristiansand fungerer som et naturlig stoppested for dem som seiler langs sørlandskysten.

 


Copyrighted content. All Rights Reserved.